Islamic Widget

Selasa, 28 Jun 2011

Isra' dan Mikraj


Assalamualaikum.........
sempena dengan isra' dan Mikraj aku ingin berkongsi sedikit ilmu dengan kalian semua.............
  Hakikatnya malam Isra` dan Mikraj sebenarnya ada  pertalian dengan malam Lailatul Qadar. makna “LAILAN” di sini bukannya malam (night) yang lawannya siang (day).Tetapi lebih membawa maksud GHAIBIAH (ghaib) iaitu AL-QADR (daya/kuasa) .iaitu perkara yang di isyaratkan hanya kepada RASULULLAH SAW dengan kata lain hanya Allah SWT saja yang tahu sebagai isyarat / simbolik bahawa Nabi SAW merupakan ada ‘satu kuasa’  bukan seperti manusia biasa.Itulah antara satu sebab kenapa kita perlu berselawat kepadanya, supaya mendapat pasport atau syafaat darinya suatu hari nanti.
  Keyakinan ini di tambah dalam hadis bahawa saidina Jibril AS tidak boleh mendahului Nabi ketika naik ke langit semasa Isra` wal Mikraj di Sidratul-Muntaha..walaupun malaikat dicipta dari nur (cahaya) ini menunjukkan pembuktian Allah SWT menjadikan dari Nur (cahaya ). Nabi Muhammad SAW  itu mengatasi segala makhluk lain dan manusia biasa sepertimana dalam FirmanNya : Rahmattul lil A`lamin..Nabi SAW adalah utusan dan rahmat bagi seluruh alam termasuk bumi dan langit…termasuk alam manusia dan alam sebelah (JIN).
  Oleh itu malam Lailatul-Qadr dan malam Isra`  merupakan malam doa yang paling mustajab…., jika diteliti malam 27 ramadhan adalah sama dengan malam 27 rejab yang ada kaitan dengan isra` dan mikraj yang allah membuktikan bahawa nabi s.a.w adalah utusan-Nya yang membawa rahmat seluruh alam..la ila ha illa allah muhammadurrasul lullah…. sebab dikatakan Lailatul-Qadr (???? ????? ) terdiri dari 9 huruf, dan Allah SWT  telah menyebut kata Lailatul-Qadr dalam al-Qur’an surat al-Qadr sebanyak 3 kali, maka 9 X 3 = 27 !!! 
  Dan bila diteliti dengan cermat, kita akan menemukan surat al-Qadr juga terdiri dari 27 kata :
1. Inna
2. Anzalnahu
3. Fi
4. Lailat
5. al-Qadr
6. Wama adraka
7. Ma
8. Lailat
9. al-Qadr
10. Lailat
11. al-Qadr
12. Khairun
13. Min alfi
14. Syahr
15. Tanazzal
16. al-Mala’ikatu
17. wal-Ruhu
18. Fiha
19. Bi’idzni
20. Rabbihim
21. Min kulli
22. Amr
23. Salamun
24. Hiya
25. Hatta
26. Mathla’
27. al-Fajr


Shadaqallahul-Azim

  Jadi bersempena dengan malam isra' dan Mikraj....marilah kita sama-sama berdoa dan mendekatkan diri kepadanya kerana malam ini merupakan salah satu malam doa yang paling mustajab......

Wasalam..........sekadar perkongsian



  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan