Islamic Widget

Jumaat, 29 April 2011

latihan industri...

assalamualaikum......

 hari ni hari terakhir latihan industri......hampir 5 bulan aku menjalani latihan industri dah macam2 yang aku dapat.....pengalaman dan pembelajaran...malam ni aku nk kongsi tentang syarikat tempat aku membuat latihan....

aku buat latihan di dua buah syarikat yang berbeza....satu di sebuah syarikat orang melayu kita....satu lagi di syarikat milik seorang cina....bila dibandingkan dua syarikat ni..memang nampak bebeza sekali sistem pengurusanya......

pada mulanya aku menjalani latihan di sebuah  melayu.....mula-mula aku daftar diri semua nya macam tiada masalah tapi bila dah masuk minggu ketiga kerja aku mula tak tentu arah kejap dihantar keuniversiti malaya buat maintainece dan telefon,,,kejap ikut anak syarikat tarik kabel telefon,,,,dan paling tak boleh diterima bila aku kena ikut diorang pasang khemah pengatin..danjamuan makan....kerja aku dah jadi macam kuli bukanya budak pelatih..disuruh itu ini.....aku tanya pekerja lain,,,mereka juga tak puas hati dengan kerja mereka terutamanya tentang gaji....mereka hanya dibayar 700 sebulan....untuk dapatkan tender syarikat ini selalunya memberikan insentif pada orang dalam..........lepas lebih kurang 3 blan aku latihan..pada bulan 2..pekerja syarikat ini berhenti beramai-ramai....tinggalah aku dan 2 orang pekerja lain....memang stress sangat aku masa tu..kerja macam-macam aku kne buat....paling banyak pasang khemah.........aku pun buat keputusan buat tulis surat pada politeknik minta tukar tempat latihan.....

ini adalah dawai umbang...

pekerja ni tengah ajar aku cara nak ikat dawai umbang..


masa ni aku tak dibenarkan naik..tengok dan belajar...untuk keselamatan
pada bulan 3 lepas...aku dapt menukar tempat latihan aku...kali ni  dengan syarikat cina pula....memang berbeza sekali suasananya ....walaupun syarikat ini kecil tapi pengurusanya amat mengambil berat tentang pekerja.....tokey pun selalu turun padang...kadang2 dia pun ikut buat kerja..gaji pula agak bebaloi dengan kerja...aku budak pelatih diajar dan diterangkan tentang itu dan ini sebelum buat kerja....jadi senang kerja aku..kalau kerja yang bahaya aku tak dibenarkan buat......pembahagian kumpulan kerja pu teratur...selalunya aku ikut group untuk pasang kabel sahaja ....

apapun pengalaman di dua syarikat ni banyak bagi aku pengajaran....pada bangsa melayu aku...fikirkanlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan